Nieuws

03-02-2022 10:53

Zo werkt het: SEO in een notendop

Heb jij al eens van de term SEO gehoord, maar weet je niet precies wat het betekent? Lees dan snel verder! In deze blog leggen we je uit wat SEO (zoekmachine optimalisatie) precies is en wat het voor jouw organisatie kan betekenen. In een tijd waarin je niet meer om het internet heen kunt is dit waardevolle informatie, ongeacht of je een klein of groot bedrijf hebt.

Wat is SEO?
Allereerst, SEO staat voor Search Engine Optimization, wat zich vertaalt naar zoekmachine optimalisatie. Het omvat alle tools en technieken die ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten van Google (en andere zoekmachines) staat. Dit is gunstig, want hoe hoger jouw website ‘rankt’, hoe meer bezoekers je zult trekken, en dat betekent meer klanten. Er zijn zowel gratis als betaalde methodes om hoger te ranken, welke we hier voor je op een rijtje zetten. Wil je meer weten? Schakel dan een SEO expert in, bijvoorbeeld via Doublesmart.

Gratis vormen van zoekmachine optimalisatie
Wil je dat je website hoog in de organische resultaten van Google staat? Dan is het allereerst zaak dat je de teksten op je website herschrijft. Deze teksten vertellen zoekmachines namelijk wat jij te bieden hebt, en moeten exact passen bij jouw product of dienst. Hoe gedetailleerde, hoe beter. Het belangrijkste bij het schrijven van deze teksten is dat je eerst een gedegen zoekwoordenonderzoek doet (of laat doen door een SEO expert). Je moet namelijk weten op welke zoekwoorden mensen daadwerkelijk zoeken, wat het volume is, en hoeveel concurrentie erop zit.

Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je website goed in elkaar steekt. Hij moet snel laden, een overzichtelijke structuur hebben, en passende afbeeldingen (of video’s) hebben. Vergeet ook niet alle pagina’s en afbeeldingen te voorzien van een metatitel en -omschrijving!

Betaalde vormen van zoekmachine optimalisatie
Heb je een budget voor online marketing tot je beschikking? Dan zijn er vele mogelijkheden, maar linkbuilding en Google Ads zijn over het algemeen het meest aan te raden. Als je je linkbuilding uitbesteedt, aan bijvoorbeeld Doublesmart, dan zorgen zij ervoor dat er relevante blogs worden geschreven over jouw product of dienst, met een link naar jouw website erin verwerkt. Deze worden geplaatst op websites met een doelgroep die past bij de jouwe, en waar geregeld kwalitatief goede content op geplaatst wordt. Hoe meer van deze relevante links je hebt, hoe hoger je zult ranken.

Liever direct meetbaar resultaat? Ga dan voor Google Ads! Dit zijn advertenties op Google, waarbij je precies kunt instellen hoe je doelgroep eruit ziet en op welk zoekwoord je wilt adverteren. Het grootste voordeel aan Google Ads is dat je direct bezoekers krijgt zodra de advertentie online staat. Het is echter moeilijker dan je denkt om een advertentie goed in te stellen, dus schakel daarvoor zeker de hulp in van een SEO expert.
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement