Nieuws

07-07-2024 10:16

Stel verschillende doelen bij de inzet van online marketing

Ook bedrijven in de regio Utrecht hebben te maken met een groeiende concurrentie, met name online. Daarbij neemt de betrokkenheid van consumenten bij een onderneming af; de consument kijkt steeds vaker naar bijvoorbeeld de aanbieder met de laagste prijs, de aanbieder die als eerste getoond wordt in de zoekmachine, enzovoorts. Het past bij het beeld wat de Betaalvereniging Nederland recent gaf. Al jaren groeien de totale bestedingen van consumenten op het internet, van 5,96 miljard in Q1 2020 naar inmiddels meer dan negen miljard in Q1 2024. Het maakt het inzetten van een online marketing bureau steeds interessanter voor ondernemers in Utrecht. 

Een online marketing bureau helpt bedrijven op verschillende manieren. Zo kan een doel van online marketing het verbeteren van de zichtbaarheid van een organisatie zijn. Een verbeterde zichtbaarheid leidt vaak tot een groter aantal bezoekers van een website of webshop, wat kan resulteren in een hogere omzet. Denk echter ook aan de toepassing van online marketing om de conversie van een website te verbeteren, of bijvoorbeeld om bestaande klanten vaker terug te laten keren. 

Verschillende vormen van online marketing 
Wie de diensten van een marketingbureau in Utrecht bekijkt, ziet al snel dat je de keuze hebt uit tal van vormen van online marketing. Waar Search Engine Advertising (SEA) en bijvoorbeeld Search Engine Optimization (SEO)voornamelijk worden gebruikt om de zichtbaarheid van een onderneming te verbeteren, draagt e-mailmarketing bij aan een optimalisatie van de klantretentie. Klantretentie is een steeds grotere uitdaging voor bedrijven. Een consument heeft, zoals eerder in dit artikel genoemd werd, steeds minder binding met organisaties. Met Conversion Rate Optimization (CRO) probeer je de conversie op je website te verbeteren. Een hoger percentage bezoekers zal als gevolg daarvan een product of dienst afnemen.

Voor ondernemers is het zaak om de juiste mix van vormen van online marketing te vinden om deze gezamenlijk te laten leiden tot een verbetering van het bedrijfsresultaat. 

Denk na over een strategie rond de branding van je bedrijf 
Nog voordat je aan de slag gaat met het daadwerkelijk opzetten van campagnes, is het verstandig om na te denken over de merkstrategie. Hoe wil je dat jouw bedrijf gezien wordt door consumenten? Wat is een typisch voorbeeld van een persona, binnen de doelgroep van je organisatie? Op welke manier onderscheidt jouw organisatie zich van andere partijen in de sector? Door dergelijke vragen te beantwoorden kom je stapje voor stapje bij een merkstrategie uit, die bepalend kan zijn voor de opzet van campagnes. Welke visuele kenmerken geef je deze bijvoorbeeld, om ze zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij je doelgroep? Een online marketing bureau kan hulp bieden bij zowel het uitwerken van een merkstrategie, als bij het opzetten van campagnes. 
 
delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement