Wat moet een werkgever doen als een werknemer niet goed functioneert?

Magazines | Utrecht Business Nr3 2024 | Lees volledige uitgave online

Wat is disfunctioneren?
Disfunctioneren houdt in dat een werknemer niet voldoet aan de eisen van zijn functie. Duidelijkheid over wat er van de werknemer wordt verwacht is cruciaal. De functiebeschrijving is daarvoor de basis. Kritiek op het functioneren moet op feiten zijn gebaseerd en bekend zijn bij de werknemer. Alleen dan kan de werknemer werken aan verbetering. Het is belangrijk dat de kritiek ook schriftelijk wordt vastgelegd, bijvoorbeeld in functioneringsverslagen, beoordelingsformulieren, gespreksverslagen, e-mails en dergelijke. Bovendien mag het disfunctioneren niet het gevolg zijn van ziekte of een tekort aan scholing of onvoldoende zorg voor de arbeidsomstandigheden (denk aan werkdruk).
 
Tijdig bespreken
Als er sprake is van wezenlijke kritiek op het functioneren, dan moet dit tijdig en met concrete voorbeelden aan de werknemer worden voorgelegd. Ontslag op grond van disfunctioneren mag geen verrassing zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om de werknemer tijdig te informeren en te begeleiden, zodat de werknemer zijn werk weer op het juiste niveau doet.
 
Het belang van een serieus verbetertraject
Als de kritiekpunten aanhouden, dan moet de werknemer een serieuze en reële kans krijgen zijn functioneren te verbeteren en eventueel daarbij ondersteund worden door cursussen of coaching. Ontslagzaken mislukken vaak omdat een verbetertraject ontbreekt of niet voldoende is uitgevoerd.
 
Er bestaan geen harde regels over de inhoud en duur van een verbetertraject; dit hangt af van verschillende factoren zoals:
 
- de aard, inhoud en het niveau van de functie;
- de opleiding en ervaring van de werknemer;
- de ernst en duur van het onvoldoende functioneren;
- de duur van het dienstverband;
- eerdere pogingen om het functioneren te verbeteren;
- de bereidheid van de werknemer om te leren en zich in te zetten;
- de grootte en aard van het bedrijf.
 
Van werknemers wordt verlangd, open te staan voor de kritiek en zich in te zetten voor verbetering. Let wel: als een werknemer er niet in slaagt het verbetertraject succesvol af te ronden, moet de werkgever eerst onderzoeken of de werknemer in een andere passende functie kan worden herplaatst voordat ontslag wegens disfunctioneren kan worden overwogen.
 
Tips voor werkgevers
Voor een goed verloop van disfunctioneringsdossiers is het belangrijk om in elk geval:
 
- een duidelijke en actuele functiebeschrijving te hebben.
- heldere normen te stellen voor wat er van de werknemer wordt verwacht.
- kritiek tijdig met de werknemer te bespreken.
- een serieus verbetertraject aan te bieden met tussentijdse evaluaties.
- duidelijkheid te geven over de gevolgen van het niet succesvol afronden van het traject.
- te zorgen voor schriftelijke vastlegging.
 
Conclusie
Een werkgever die constateert dat een werknemer niet goed functioneert, moet zorgvuldig te werk gaan. De werkgever moet duidelijk zijn over wat van de werknemer wordt verlangd, tijdig ingrijpen en de werknemer voldoende kans geven zich te verbeteren. Alleen dan kan ontslag op deze grond mogelijk worden overwogen. Van Bladel advocaten heeft veel ervaring met zaken over disfunctioneren. Heeft u vragen hierover of twijfelt u over de juiste aanpak? Mail dan naar info@vanbladeladvocaten.nl 

 
Deze column is geschreven door mr. Hanneke Klinckhamers, werkzaam bij Van Bladel Advocaten.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement